Dieta Dukana

Zapewne szukając jakiś ,,modnych diet” odchudzających spotkaliście się z dietą Dukana. Kilka lat temu taki sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów zyskał ogromną popularność. Na czym polega dieta Dukana, czy warto ją stosować i czy jej stosowanie może nieść zagrożenie dla naszego zdrowia? Jakie są jej efekty? Warto dowiedzieć się tego przed podjęciem próby zmiany sposobu żywienia na model proponowany przez Dukana.

Dieta dr Dukana została opracowana przez wcześniej wspomnianego już dr Pierre Dukana. Jest to francuski lekarz i dietetyk, który w 2013 roku stracił prawo do wykonywania zawodu i został wykreślony z rejestru medycznego.

Na czym polega dieta Dukana?

Głównym założeniem tej diety jest spożywanie produktów wysokobiałkowych w nieograniczonej ilości.

Dieta dr Dukana składa się z 4 etapów.

Pierwszy etap diety Dukana – faza uderzeniowa – trwa do 10 dni.

Nie jest wymagane w niej liczenie kalorii ani zmiana liczby posiłków, natomiast można spożywać tylko produkty wysokobiałkowe. Etap ten ma na celu zakwaszenie organizmu (wprowadzenie go w stan ketozy).

W tym etapie powinno się spożywać głównie chude produkty o wysokiej zawartości protein, natomiast na liście produktów dozwolonych znajdziemy także podroby. Są one źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które mają negatywne działanie na nasz organizm.

Nie wolno w tej fazie spożywać kasz, makaronu, pieczywa czy warzyw, dopuszcza się jedynie spożywanie otrąb (w ograniczonej ilości). Są one jedynym źródłem błonnika pokarmowego – co może być przyczyną powstawania zaparć.

Dieta ta mimo, że jest oparta głównie na chudych produktach białkowych, to zaleca także tłuste, bogate w cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe produkty, co może negatywnie odbić się na profilu lipidowym. W tej fazie należy wypijać minimum 1,5 l wody mineralnej dziennie.

Jakie można jeść produkty na tej diecie?

Jadłospis w diecie Dukana: (źródło: http://tylkodukan.pl/faza1.html)

  • chudy nabiał: naturalne jogurty, maślanki, mleko, serki twarogowe i homogenizowane
  • chude mięsa takie jak: cielęcina , wołowina (befsztyk, polędwica, rostbef, należy unikać antrykotu i rozbratla z kością) czy konina
  • chude ryby (okoń, mintaj, dorsz, sola, pstrąg) i tłuste ryby morskie (tuńczyk, makrela, sardynka, łosoś, halibut) oraz krewetki, ostrygi, małże, mule, kraby, homary
  • kurczak oraz indyk pozbawione skóry; nie należy sięgać po kaczki i gęsi
  • wątróbka wołowa, drobiową bądź cielęca i ozór
  • chude wędliny (z piersi kurczaka, indycza czy wieprzowa light) oraz jaja pod postacią jajecznicy lub omletu usmażone na patelni teflonowej bez dodatku tłuszczu oraz jaja na twardo, miękko, w koszulkach; z uwagi na zawartość cholesterolu zaleca się spożywanie nie więcej niż 3-4 żółtek tygodniowo; białek nie trzeba ograniczać.
  • inne środki, które możemy spożywać to kawa, herbata, herbatki ziołowe, cytryna, zioła, przyprawy, ocet, musztarda, korniszony

Do przyrządzania posiłków nie zaleca się używania olejów czy innych tłuszczów; potrawy najlepiej gotować, grillować lub piec w foli bez dodatku tłuszczu

Drugi etap diety Dukana – zwany odchudzaniem

Drugi etap diety Dukana charakteryzuje się spożywaniem tych samych produktów, co w pierwszej fazie, natomiast dopuszcza się w niej surowe lub gotowane warzywa (pomidory, rzodkiewki, ogórki, papryka, szpinak, por, zielona fasolka szparagowa, kapusta, grzyby, koper, seler, sałata, cykoria, bakłażan, cukinia, boćwinka, buraki i marchew.). W tej fazie należy naprzemiennie stosować 5 dni diety opartej na zaleceniach z pierwszego etapu, a następnie 5 dni żywienia z wprowadzeniem warzyw – stąd nazwa etapu – faza naprzemienna. Faza ta trwa aż do czasu, kiedy osiągniesz cel – oczekiwaną masę ciała. W tym etapie cały czas utrzymuje się stan ketozy. Poziom błonnika cały czas pozostaje na bardzo niskim poziomie, a etap ten może trwać nawet kilka miesięcy.

Trzeci etap diety Dukana – faza utrwalenia wagi.

Jej celem jest uniknięcie efektu jo-jo (o którym pisałam w poprzednim artykule J). Długość trwania tej fazy uzależniony jest od ilości zrzuconych kilogramów – na każdy zrzucony kilogram przypada 10 dni. W tej fazie  produkty bogate w białko można spożywać razem z warzywami bez konieczności stosowania naprzemiennych dni, takich jak miało to miejsce w poprzedniej fazie.

Dieta wzbogaca się o chleb pełnoziarnisty (do 2 kromek dziennie), żółty ser (2 plastry dziennie, 40-60 gramów) oraz jedną porcję owoców o niskiej zawartości cukrów – należy unikać bananów, winogron i czereśni.

Można spożywać makaron, ziemniaki lub ryż – jeden produkt do wyboru, maksymalnie 2 razy w tygodniu. Dopuszcza się zjedzenie tradycyjnego posiłku, zawierającego produkty niedozwolone 2 razy w tygodniu. Jeden dzień w tygodniu powinien być całkowicie proteinowy.

Czwarty etap diety Duakana – faza stabilizacji

Nie zakłada żadnych restrykcyjnych zaleceń – dieta powinna być racjonalna, wykluczająca spożycie słodyczy oraz słodzonych napojów. W dalszym ciągu w jednym dniu w tygodniu należy stosować dietę wysokobiałkową (jak w fazie uderzeniowej) oraz zjadać 3 łyżki otrębów każdego dnia.

Dr Dukan zaleca także dołączenie aktywności fizycznej  w postaci szybkiego marszczu – 20 minut dziennie.

Pamiętajmy, że dieta ta jest dietą niezbilansowaną, niedoborową i nie powinna być stosowana przez osoby, które mają jakiekolwiek problemy zdrowotne.

Dieta Dukana efekty

Dieta ta pozwala schudnąć – dlatego często wybierana jest jako idealny pomysł na szybką sylwetkę. Natomiast jakie niesie za sobą ryzyko zdrowotne? Niska zawartość błonnika może prowadzić do zaparć.

Pamiętajmy także, że błonnik pokarmowy jest,,szczotką”, która wędrując przez cały przewód pokarmowy eliminuje zalegające resztki. Zalecany jest także w profilaktyce raka jelita grubego.

Co więcej – dieta wysokobiałkowa może prowadzić do stanów zapalnych nerek, niewydolności wątroby oraz wielu innych niekorzystnych zmian w naszym organizmie.

To nie koniec! Dieta proteinowa (wysokobiałkowa) wiąże się z dostarczeniem do organizmu dużej ilości fosforanów – co może prowadzić do wtórej nadczynności przytarczyc.

Duża ilość protein sprzyja także hiperkalcynurii, czyli nadmiernemu wydalaniu wapnia z moczem co może prowadzić do osteoporozy. No i oczywiście nasycone kwasy tłuszczowe, o których wspominałam wcześniej mogą w nadmiarze prowadzić do miażdżycy, nadciśnienia, choroby wieńcowej, zawału serca czy udaru mózgu.

Przed wprowadzeniem diety Dukana zachęcam do zastanowienia czy plusy na pewno dominują nad jej minusami :)

[Głosów:2    Średnia:5/5]

Kasia Malinowska

Hej mam na imię Kasia i studiuję dietetykę na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Łódź jest mi bliska nie tylko ze względu na studia, jest to także moje miasto rodzinne, dlatego nie miałam wątpliwości, że to właśnie tutaj chcę rozpocząć spełniać kolejny z moich celów – zostać dobrym specjalistą w zakresie żywienia! Prócz zdrowego odżywiania interesuję się także sportem, muzyką oraz dobrym filmem. Uwielbiam aktywne spędzanie czasu – od spacerów, przez basen po ćwiczenia na siłowni – jest to mój sposób na zapomnienie o problemach ;) Chętnie podzielę się z Wami moją wiedzą – zachęcam do śledzenia bloga!

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *