Candida dieta antygrzybicza

Zmagasz się z grzybicą i nie wiesz jak sobie z nią poradzić? Szukasz wskazówek jak zmienić swój styl życia, żeby ułatwić sobie walkę z niepożądanym gościem?

Dobrze trafiłeś/aś. No cóż … niestety nasz układ odpornościowy ma swoje granice wytrzymałości, a my nie zawsze jesteśmy dla niego odpowiednim wsparciem. Długotrwały stres, nieodpowiednio zbilansowana, niezdrowa dieta, bardzo mała aktywność fizyczna, długotrwałe kuracje antybiotykami – znajome? Czynniki te są jedynymi z wielu, które powodują, że nasz organizm staje się bardziej podatny na grzybice.

Przeczytaj więcej: Zagrzybienie organizmu

Przeczytaj więcej: Candida – kandydoza

Candida albicans brzmi tajemniczo, ale to po prostu drożdżak, który wywołuje chorobę zwaną kandydozą. Candida zawiera około 150 gatunków, natomiast tylko 9 z nich wykazuje działanie chorobotwórcze dla człowieka.

Jak powinniśmy zapobiegać zakażeniom grzybiczym?

Przede wszystkim musimy bardzo zadbać o higienę ciała oraz o wspomaganie naturalnej bariery immunologicznej. Musimy pamiętać o tym, by często zmieniać przedmioty higieniczne codziennego użytku jak na przykład ręczniki, szczoteczki do zębów. Przyczyniają się one do przenoszenia zakażenia.

Co wpływa w znacznym stopniu na uszkodzenie bariery jelitowej?

Oparzenia, zakażenia, urazy, posocznica, cukrzyca typu 2, insuliooporność, choroby zapalne jelit – to tylko kilka z wielu stanów chorobowych, które wpływają na uszkodzenie bariery jelitowej. Także otyłość i wiążący się z nią zespół metaboliczny ma takie działanie! Choroba trzeba, zwana inaczej celiakią, HIV, choroby układu krążenia oraz choroby wątroby mogą predysponować do rozwoju grzybic.

Candida – dieta przeciwgrzybicza ma znaczenie?

Wykonane dotychczas badania nie są w stanie jednogłośnie stwierdzić, że istnieje ścisły związek między naszą dietą a rozwojem grzybicy. Aspekt ten wymaga dodatkowych badań. To co wiemy to to, że warunki, które sprzyjają grzybicy przewodu pokarmowego prowadzą do tworzenia procesów gnilnych, które zachodzą w jelitach oraz zaburzają proporcje mikroorganizmów bytujących w przewodzie pokarmowym. A badania dowodzą, że zaburzenia naturalnej mikroflory jelitowej może być powiązane z rozwojem wielu chorób.

Diety antygrzybicza – zalecenia żywieniowe (i nie tylko):

  • Pierwszą zasadą jest całkowite zrezygnowanie z palenia papierosów. Są ważnym czynnikiem do rozwoju grzybicy jamy ustnej. Dodatkowo palenie papierosów zmniejsza apetyt przez co prowadzi do spożywania mniejszej ilości produktów bogatych w cenne składniki odżywcze.
  • Warto wprowadzić do diety probiotyki! Cały czas mowa o mikroflorze jelitowej, a to przecież
    probiotyki wpływają najlepiej na prawidłowe jej zasiedlenie. Jakie produkty żywnościowe stanowią naturalne probiotyki? Fermentowane produkty mleczne – kefir, maślanka, zsiadłe mleko. Dobrym źródłem probiotyków są także kiszonki – kiszone ogórki, kiszona kapusta, a także chleb na zakwasie. Jeśli chcesz stosować suplemetację probiotykami, także bardzo ważne jest, żeby wybrać je w odpowiedni sposób. Jak więc widzicie, dieta przeciwgrzybicza to nie tylko podstawowe produkty żywieniowe.

Przede wszystkim terapia probiotyczna powinna być celowana, czyli należy wybierać probiotyk, który zawiera bakterie o udowodnionym działaniu na konkretną przypadłość. Najlepsze właściwości wykazują szczepy bakterii z rodziny Lactobacillus (L. fermentum, L. rhamnosus, L. plantarum, L. acidophilus), Bifidobacterium oraz drożdże z rodzaju Saccharomyces.

Po drugie najlepiej sięgać po preparaty, które przeszły badania kliniczne. Gwarantuje nam to bezpieczeństwo, skuteczność i potwierdzone działanie.

Zwróćmy także uwagę na zawartość bakterii w danym preparacie! I co ważne – niestety w tym przypadku często jakość idzie w parze z ceną. Nie warto wybierać produktów najtańszych jeśli nie spełniają kryteriów, bo zwyczajnie będą one nieprzydatne.

Kandydoza dieta przeciwgrzybicza, a błonnik

Błonnik stanowi dobre źródło energii dla mikrobiomu jelit. Stanowi on pożywkę dla bakterii wykazujących korzystne działanie zdrowotne (bakterii probiotycznych). Dlatego należy zadbać o odpowiednia ilość błonnika w diecie.

Dieta przy grzybicy, a nawodnienie

Zadbaj o odpowiednią podaż płynów. Zaleca się spożywanie około 30 ml płynu na każdy kilogram masy ciała.

Odpowiednio zbilansowana dieta przy kandydozie

  • Obecność w codziennej diecie produktów typu fast food, słodyczy, słonych przekąsek czy innych produktów wysokoprzetworzonych, gotowych do ogrzania – czyli produktów o bardzo wysokiej wartości energetycznej przy minimalnej gęstości odżywczej – sprzyja obniżeniu oporności.
  • Należy ograniczyć spożywanie cukru – wszelkich wyrobów cukierniczych, ciastek, ciasteczek, gdyż spożywanie ich tworzy bardzo sprzyjające środowisko dla rozwoju grzybów.
  • Podobne działanie wykazują produkty z białej mąki. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym – na taką żywność też należy uważać.
  • Produkty zawierające w składzie zamienniki cukru – syrop glukozowo-fruktozowy oraz wysoką zawartość utwardzanych kwasów tłuszczowych będą negatywnie wpływać na skład mikroflory jelitowej.
  • Uważajmy też na produkty typu light – wcale nie są tak dobre, jak nam się wydaje.
  • Dieta oparta ciągle na tych samych produktach sprzyja powstawaniu niedoborów żywieniowych, a co za tym idzie – przyczynia się do pogorszenia stanu naszego zdrowia. Niektóre badania pokazują, że dieta o niskiej zawartości węglowodanów może powodować zmniejszenie się ilości drożdżaków w moczu i surowicy, natomiast należy podejść do tego tematu ostrożnie i z rozwagą. Żywienie nie może powodować niedoborów, nawet przy obniżeniu zawartości frakcji węglowodanów w diecie! Pamiętajmy, że przewlekłe i nieprawidłowe diety nisko węglowodanowe nie są wskazane przy kandydozie, ponieważ dieta o niskiej zawartości węglowodanów ma wpływ na funkcję białych krwinek. Białe krwinki ,,wchłaniają’’ Candida w procesie fagocytozy, a mechanizm ten wymaga odpowiedniej ilości energii w postaci glukozy.
  • Należy także ograniczyć spożywanie alkoholu (w tym także piwa), produktów na bazie drożdży, ostrych przypraw (ocet, musztarda, ketchup), napojów gazowanych.
  • Tłuszcze takie jak oliwa z oliwek oraz olej cynamonowy mają wysoką aktywność przeciwgrzybiczą. Zaleca się ich spożywanie.
  • Pamiętajmy o przeciwutleniaczach – redukują one reaktywne formy tlenu. Szukajmy ich w owocach i warzywach. Witaminami o działaniu przeciwutleniającym (antyoksydacyjnym) są przede wszystkim witamina A (beta-karoten), witamina E oraz C.
  • Wykazano także korzystny wpływ suplementacji wit. D.
  • Ogranicz stres – tak wiem, łatwo powiedzieć, ale spróbuj podarować sobie trochę uwagi, naucz się relaksować, poznaj techniki radzenia sobie ze stresem.
  • Zwiększ poziom aktywności fizycznej. Nawet regularne spacery czy aktywna zabawa z dziećmi są dobrym sposobem na zwiększenie ruchu, a przy okazji może zadziałać pozytywnie na poprzedni aspekt – relaks :D

Candida dieta antygrzybicza … co mogę spokojnie jeść?

  1. Spożywaj warzywa w dużej ilości – najlepiej sezonowe i najlepiej w postaci surowej, zaleca się spożywanie cebuli i czosnku (wykazują działanie grzybobójcze),
  2. Owoce cytrusowe, o niskim indeksie glikemicznym,
  3. Kasze pełnoziarniste, ryże, nasiona roślin strączkowych,
  4. Wszelkiego rodzaju ziarna, nasiona, orzechy
  5. Jogurty naturalne, kefir, maślanka, sery twarogowe
  6. Chude mięsa, ryby, jaja
  7. Chleb na zakwasie
  8. Oleje dodawane na zimno – roślinne, nierafinowane.
[Głosów:3    Średnia:5/5]

Kasia Malinowska

Hej mam na imię Kasia i studiuję dietetykę na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Łódź jest mi bliska nie tylko ze względu na studia, jest to także moje miasto rodzinne, dlatego nie miałam wątpliwości, że to właśnie tutaj chcę rozpocząć spełniać kolejny z moich celów – zostać dobrym specjalistą w zakresie żywienia! Prócz zdrowego odżywiania interesuję się także sportem, muzyką oraz dobrym filmem. Uwielbiam aktywne spędzanie czasu – od spacerów, przez basen po ćwiczenia na siłowni – jest to mój sposób na zapomnienie o problemach ;) Chętnie podzielę się z Wami moją wiedzą – zachęcam do śledzenia bloga!

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *