Dieta norweska

Kolejną popularną dietą, która jest chętnie wybierana przez osoby, które chcą szybko zrzucić zbędne kilogramy jest dieta norweska – czasami nazywana dietą jajeczną lub też dietą grejpfrutową – produkty te zdecydowanie królują w tej ,,kuracji”! Jeśli chcesz poznać zasady diety i zobaczyć z czym zmierzają się osoby decydujące się na tę dietę oraz poznać ocenę ekspertów na jej temat to serdecznie zachęcam do dalszej lektury! 

Zacznijmy od tego, że dieta norweska z Norwegią nie ma zbyt wiele wspólnego. Tak naprawdę łączy je jedynie nazwa. Na wielu stronach internetowych można przeczytać, że dieta ta została opracowana przez zespół ekspertów – lekarzy oraz dietetyków z Rikshospitalet University Hospital. Czy to prawda? Raczej nie ;) Autorzy ci nie przyznają się do opracowania owej diety!

Zasady diety norweskiej

  • Dieta norweska trwa 14 dni. Nie dopuszcza się przerwania diety. W przypadku wyłamania się nawet z jednego dnia to dietę zależy rozpocząć od nowa.
  • Jadłospis jest bardzo monotonny i restrykcyjny (co przedstawię w dalszej części wpisu), dlatego przestrzeganie go nie jest łatwe. Osoby stosujące dietę norweską często skarżą się, że nudzą im się powtarzane w kółko te same produkty.
  • Diety norweskiej nie należy stosować dłużej niż 14 dni! Osoba może powtórzyć dietę dopiero po upływie roku!
  • Podstawą diety są gotowane jajka (na miękko i na twardo) oraz grejpfruty. Produkty te spożywamy każdego dnia.
  • Jadłospis przewiduje 3 posiłki o ściśle określonych porach:
    I posiłek (śniadanie) – godzina 8:00
    II posiłek (drugie śniadanie) – godzina 12:00
    III posiłek (obiad) – godzina 16:00
  • Nie dopuszcza się podjadania pomiędzy posiłkami!
  • Należy maksymalnie ograniczyć w trakcie kuracji stosowanie soli, masła oraz śmietany.
  • Należy pić wodę mineralną, herbatę oraz kawę.
  • Wolno jeść jedynie produkty z listy produktów wskazanych. Ilość tych produktów nie jest restrykcyjnie określona.

Do produktów wskazanych w diecie norweskiej zaliczamy:

  • jaja gotowane;
  • gotowane, pieczone bez dodatku tłuszczu lub grillowane bez tłuszczu mięsa: pierś z kurczaka, jagnięcina, wołowina oraz chude ryby
  • surówki z selera naciowego, ogórka konserwowego, pomidora, marchewki
  • sałatki z warzyw liściastych
  • gotowana kapusta
  • gotowany szpinak
  • duszona marchew (bez dodatku tłuszczu)
  • gotowane warzywa
  • zupa jarzynowa
  • grejpfrut
  • jabłka (np. jako dodatek do sałatek i surówek)
  • pieczywo pełnoziarniste, razowe
  • jogurt naturalny, pieprz, ziele angielskie, liście laurowe, tymianek
  • naturalna, niegazowana woda mineralna, słaba kawa bez cukru i mleka, herbatki ziołowe i owocowe bez cukru

Dieta norweska jadłospis 14 dniowy

Dieta norweska stosowana jest przez 14 dni. Po zakończeniu 7-dniowego jadłospisu rozpoczynamy go od początku.

  I posiłek II posiłek III posiłek
Dzień 1 3 jajka gotowane   3 jaja, grejpfrut, herbata lub słaba kawa   3 jaja, surówka warzywna bez sosów i oleju, kawa lub herbata i 1 kromka chleba  
Dzień 2 1–2 jajka gotowane 1–2 jaja, grapefruit, herbata lub kawa mięso wołowe gotowane, pomidor, seler naciowy, ogórki i inne warzywa, kawa lub herbata  
Dzień 3 1–2 jajka gotowane   1–2 jaja, gotowany szpinak z łyżką jogurtu 2 kotlety z kurczaka lub jagnięciny, seler naciowy, pomidor, ogórki i inne warzywa, herbata lub kawa  
Dzień 4 1–2 jajka gotowane surówka z warzyw, grapefruit, kawa lub herbata   1–2 jaja, ser biały, gotowany szpinak, kromka chleba  
Dzień 5 1–2 jajka gotowane   jaja, szpinak, kawa lub herbata   ryba, surówka, kromka chleba, kawa lub herbata

Dzień 6 1–2 jajka gotowane   sałatka z owoców, herbata lub kawa     wołowina, seler naciowy, pomidor, ogórki kiszone, kawa lub herbata
Dzień 7 1–2 jajka gotowane   zimne mięso z kurczaka lub indyka, pomidor, grejpfrut zupa jarzynowa, mięso drobiowe, pomidor, gotowana kapusta, seler naciowy, grejpfrut, kawa lub herbata  

Zaleca się by po ukończeniu diety unikać produktów, które są bogate w skrobię (np. ziemniaki, makarony, kasze)

Dieta norweska efekty

W trakcie stosowania restrykcyjnego 14-dniowego jadłospisu wg diety norweskiej można schudnąć nawet do 10 kg! Czy utrata ta jest trwała? I czy faktycznie tracimy tkankę tłuszczową? No niestety muszę zmartwić zwolenników tak szybkiej utraty kilogramów, ale zmniejszona masa ciała głównie wynika z utraty masy mięśniowej i wody. Kolejny minus? Efekt jo-jo! Niestety dość częsty w przypadku stosowania tak restrykcyjnej diety.

Dieta norweska niebezpieczna dla zdrowia?

Dieta norweska może mieć wiele nieprzyjemnych skutków ubocznych. Osoba stosująca się do restrykcyjnych zaleceń może czuć się osłabiona, może dochodzić do omdleń, odwodnienia, złego samopoczucia – nerwowość, drażliwość, a także problemów z paznokciami, włosami czy cerą – czego przyczyną są niedobory, do których może dojść poprzez stosowanie monotonnej diety.

Dieta norweska opinie dietetyków

Co myślą na ten temat dietetycy? Polecają tą kurację czy nie? Nie! Po pierwsze założenia diety nie są dokładnie sprecyzowane – teoretycznie ilość spożywanego jedzenia jest nieograniczona, jednak jadłospis ściśle określa co możemy danego dnia zjeść.

Dieta jest bardzo monotonna i nieodpowiednio zbilansowana – może prowadzić do występowania niedoborów i złego samopoczucia.

Kolejnym minusem diety norweskiej jest wysokie ryzyko wystąpienia efektu jo-jo! Założeniem diety jest przyśpieszenie metabolizmu, jednak podczas stosowania diety niskokalorycznej możemy nawet doprowadzić do jego spowolnienia.

Eksperci także podkreślają fakt, że utrata masy ciała wynika głównie z utraty wody i masy mięśniowej.

A więc zachęcam do zastanowienia się czy warto chudnąć szybko za wszelką cenę J Zachęcam do zmiany nawyków żywieniowych oraz stylu życia i w ten sposób trwale, bez efektu jo-jo pozbyć się nadmiernych kilogramów ;)

[Głosów:6    Średnia:5/5]

Kasia Malinowska

Hej mam na imię Kasia i studiuję dietetykę na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Łódź jest mi bliska nie tylko ze względu na studia, jest to także moje miasto rodzinne, dlatego nie miałam wątpliwości, że to właśnie tutaj chcę rozpocząć spełniać kolejny z moich celów – zostać dobrym specjalistą w zakresie żywienia! Prócz zdrowego odżywiania interesuję się także sportem, muzyką oraz dobrym filmem. Uwielbiam aktywne spędzanie czasu – od spacerów, przez basen po ćwiczenia na siłowni – jest to mój sposób na zapomnienie o problemach ;) Chętnie podzielę się z Wami moją wiedzą – zachęcam do śledzenia bloga!

Może Ci się również spodoba

3 komentarze

  1. Arnika pisze:

    Niby ta dieta norweska jest taka niepolecana, a ja już swoją zakończyłam i wyniki są imponujące! Schudłam 6kg, obwody w pupie i brzuchu, udach i talii poszły w dół po kilka centymetrów! Dodatkowo dietkę zakończyłam dwa tygodnie temu, a waga się trzyma z kilogramową różnicą.

    • Kat77 pisze:

      Jest dużo diet ale dla każdego co innego jest skuteczne. Ja uzyskałam wymarzoną wagę przy diecie Ducana, którą gorąco polecam kobietom, które tak jak ja mają problem z utratą masy ciała.

  2. MagdaWojt pisze:

    Sama dieta norweska bez ćwiczeń może nie wystarczyć. Ja tam oprócz diety włączyłam siłownię i suple na spalanie tłuszczu :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *